III Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Fantastyka i Science Fiction – temat zainteresowań naukowych” (online)

23 września 2022 roku

Literatura fantasy przeżywa swój rozkwit nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Takie cykle fantasy, jak „Władca Pierścieni” J.R.R. Tolkiena, „Świat Dysku”  T. Pratchetta czy „Opowieści z Narnii” C.S. Lewisa z pewnością są znane wielu czytelnikom literatury. Dużą popularnością cieszy się również twórczość Stanisława Lema, Andrzeja Sapkowskiego, Andrzeja Pilipiuka czy Jarosława Grzędowicza. Badacze z różnych dyscyplin zajmują się analizą i interpretacją utworów fantasy. Na gruncie literaturoznawczym pojawiają się prace dotyczące historii fantasy, motywów literackich, technik narracyjnych czy popularności czytelniczej. 

Nieodłącznym elementem fantastyki jest również aspekt kulturowy. Filmy, seriale, komiksy czy gry komputerowe, tworzone m.in. na podstawie literatury fantasy, mają za zadanie przenieść człowieka do innej czasoprzestrzeni. Powyższe formy kultury popularnej pozwalają na badania dotyczące świata przedstawionego, kreacji i funkcjonowania bohatera/bohaterów, narracyjności czy estetyki. Fantastyka jest również tematem sztuki. Pojawia się m.in. malarstwie (np. twórczość H. Boscha czy J.H. Fuseli). Świat magiczny, pełen niezwykłych postaci i legend – to tylko niektóre cechy fantastyki. 

Celem Wydarzenia jest wymiana wiedzy i doświadczeń między uczestnikami, a także prezentacja wyników badań uzyskanych w ramach realizacji projektów, prac dyplomowych czy doktorskich. Zapraszamy do udziału w Konferencji studentów, doktorantów, pracowników naukowych kierunków literaturoznawczych i kulturoznawczych oraz wszystkie osoby zainteresowane tematyką fantasy. Podczas spotkania poruszymy zagadnienia dotyczące fantastyki w literaturze, kulturze i sztuce.

Liczymy na Państwa aktywny udział w wydarzeniu, a także wspólną wymianę doświadczeń i refleksji.

HARMONOGRAM

Gośćmi Honorowymi Konferencji będą:

dr hab. Natalia Lemann, prof. UŁ, Katedra Teorii Literatury, Instytut Kultury Współczesnej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki

Tytuł wystąpienia: Fantastyka i Science fictions jako literatura interwencyjna i insurekcyjna
 
 
dr hab. Dorota Angutek, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Zielonogórski
 
Tytuł wystąpienia: Cospley i akt wcielenia w fantastycznego bohatera jako metamorfoza magiczna. Interpretacja antropologiczno-kulturowa
 

Do grona Komitetu Naukowego należą:

dr hab. Dorota Angutek, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Zielonogórski
 
dr hab. Natalia Lemann, prof. UŁ, Katedra Teorii Literatury, Instytut Kultury Współczesnej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki
 
dr Sebastian Gadomski, Instytut Orientalistyki, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Jagielloński
 
dr Marta Tymińska, Zakład Filmu i Mediów, Instytut Badań nad Kulturą, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Gdański
 
dr Kristina Vorontsova,  Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa, Wydział Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
 

Rejestracja

Przedłużona tura rejestracji uczestnictwa w Konferencji trwa do 15 września 2022 roku. Zgłoszenia udziału należy kierować poprzez formularz -> LINK

Zgłoszenia wystąpień trwają do 16 września 2022 roku. Prosimy o przesyłanie tytułów oraz streszczeń poprzez formularz -> LINK

Platforma

Platforma ClickMeeting pozwoli na uczestnictwo w Konferencji poprzez urządzenia mobilne, takie jak: laptop, smartfon, tablet, komputer stacjonarny (uczestnikom czynnym rekomendujemy, aby podczas przedstawiania prezentacji korzystali z komputera stacjonarnego, laptopa lub aplikacji mobilnej ClickMeeting),

• uczestnictwo w Konferencji bez posiadania kamery internetowej, wymagany jest sprawny mikrofon,
• umożliwia wystąpienie dwóch Prelegentów jednocześnie,
• podjęcie dyskusji po wystąpieniu w formie czatu,
• udostępnienie możliwości zabrania głosu wybranym Uczestnikom Wydarzenia,
• obecność i ciągłe wsparcie Organizatorów,
• wyświetlenie prezentacji przez Prelegenta oraz umożliwia rysowanie po slajdach,
• udostępnianie ekranu przez Prelegenta w trakcie wystąpienia.

Aby bez przeszkód móc użytkować platformę ClickMeeting wystarczy dostęp do Internetu i aktualna przeglądarka internetowa (Chrome, Opera, Firefox, Edge). Zaleca się używać komputer z 4-rdzeniowym procesorem, 8 GB pamięci RAM z aktualnym systemem operacyjnym Windows 8.1, Windows 10 lub Windows 11. W praktyce jednak wystarczy sprzęt, który płynnie wykonuje zadania biurowe. Platforma streamingowa działa także na systemach operacyjnych Apple oraz dystrybucjach Linux, w tym – systemie Android.

Do czynnego udziału w Konferencji niezbędny jest mikrofon, zalecamy także zastosowanie kamery internetowej nagrywającej w możliwie wysokiej jakości.

W celu sprawnego przebiegu Konferencji, dzień przed wydarzeniem zorganizujemy testy dla uczestników. Ze swojej strony zapewniamy pomoc techniczną w konfiguracji, jak również wsparcie ze strony przedstawicieli platformy. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoje urządzenia działają poprawnie, tutaj samodzielnie możesz sprawdzić, czy wszystko jest w porządku – zarówno z Twoim mikrofonem, jak i kamerą.

Informacje

Terminy

• do 15 września 2022 roku – zgłoszenia uczestnictwa, poprzez wypełnienie formularza internetowego,
• do 16 września 2022 roku – zgłoszenia streszczeń wystąpień, poprzez wypełnienie formularza internetowego,
• do 18 września 2022 roku – nadsyłanie prezentacji multimedialnych,
• testy platformy przez uczestników (szczegóły wkrótce),
23 września 2022 roku – III Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Fantastyka i Science Fiction – temat zainteresowań naukowych”,
• od 28 września 2022 roku – wysyłka papierowych materiałów – certyfikatów uczestnictwa, zaświadczeń o przedstawieniu pracy oraz książek abstraktów,
• do 3 października 2022 roku – nadsyłanie rozdziałów do monografii naukowej oraz oświadczeń autorów. Ważne: Odpowiadamy na wszystkie otrzymane od Państwa wiadomości. Brak odpowiedzi jest równoznaczny z jej nieotrzymaniem. Jeśli w przeciągu 2 tygodni od przesłania pracy (również po naniesieniu poprawek) nie otrzymają Państwo od nas mailowego potwierdzenia otrzymania plików, bardzo prosimy o kontakt z nami w tej sprawie,
• do 30 czerwca 2023 roku – wydanie monografii naukowej w formie elektronicznej. Planowany termin obejmuje prace sformatowane zgodnie z wytycznymi, nadesłanymi terminowo wraz z oryginałem oświadczenia autora/-ów (w wersji papierowej). O terminie dostępności wersji papierowych książek będziemy informowali mailowo.

Abstrakt oraz wystąpienie

Przydatne informacje dotyczące zgłoszenia abstraktów:
• zgłaszana praca może zostać przygotowana na podstawie badań własnych Autora, jak i też stanowić przedstawienie zagadnienia pod kątem teoretycznym (praca przeglądowa),
• abstrakty wystąpień ustnych należy zgłaszać za pośrednictwem formularza elektronicznego do dnia 16 września 2022 r.,
• tytuły prac oraz ich abstrakty powinny być przygotowane w języku polskim,
• długość jednego abstraktu to 1500 do 2000 znaków ze spacjami,
• abstrakt powinien zostać napisany w formie bezosobowej i aspekcie dokonanym,
• treść abstraktu to odpowiedź na podstawowe pytania: Jaki jest cel pracy? Co w niej przedstawiono?,
• należy opisać zakres tematyczny opracowania,
• wymienić główne metody użyte w opracowaniu,
• wyjaśnić, co wynika z przeprowadzonej analizy, dyskusji oraz uzyskanych wyników,
• podać główne wnioski oraz ewentualne założenia badawcze do dalszych prac lub zastosowania praktyczne.

Wystąpienie:
• czas na prezentację 10 minut,
• Uczestnik może wykorzystać prezentację multimedialną, którą musi wcześniej przesłać do Organizatorów, aby mogli umieścić ją na platformie,
• w trakcie prezentacji Uczestnik będzie miał możliwość wyświetlania prezentacji jak i np. rysowania po slajdach. Prosimy o przygotowanie prezentacji w formatach: PDF, PPT, PPTX, PPTSX, PPSX, ODP, PNG, JPG. Maksymalny rozmiar pliku – 100 MB. Jeżeli prezentacja ma zawierać film, bądź materiał audio, konieczne jest przesłanie pliku jako osobny załącznik. Formaty MP3, MP4 lub wideo z YouTube/Vimeo. Rekomendujemy przesłanie prezentacji w formacie PDF. Prosimy o nazwanie pliku/plików według schematu: nazwisko osoby prezentującej_2-3 słowa tytułu wystąpienia (np. Maciąg_Badania_ankietowe),
• bezpośrednio po prezentacji nastąpi sesja pytań i odpowiedzi. Pytania będzie można zadać w formie głosowej i tekstowej – czas przeznaczony na dyskusję wynosi 5 minut.

Publikacja

W ramach udziału w Konferencji, każdy uczestnik ma możliwość zgłoszenia rozdziału do monografii naukowej, która ukaże się nakładem Wydawnictwa Naukowego TYGIEL. Szczegółowe informacje są dostępne tutaj -> LINK

Opłaty

Opłata Konferencyjna dla wszystkich uczestników wynosi 249 zł brutto* w I turze rejestracji, 279 zł brutto* w II turze rejestracji oraz 299 zł brutto* w III turze rejestracji (w tym 23% VAT) – osoby planujące skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT w sytuacji finansowania uczestnictwa ze środków publicznych proszone są przesłanie informacji przed uiszczeniem opłaty.

I tura rejestracji trwa do 23.06.2022 r.

II tura rejestracji trwa od 24.06.2022 r. do 21.07.2022 r.

III tura rejestracji trwa od 22.07.2022 r. do 15.09.2022 r.

Zgłoszenie zainteresowania publikacją rozdziału do monografii naukowej wiąże się z dodatkową opłatą w wysokości 299 zł brutto** (w tym VAT) za każdy rozdział.

W miarę możliwości prosimy o łączenie opłat i regulację należności w formie jednego przelewu.

DANE DO WPŁAT

Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL
ul. Głowackiego 35/348, 20-060 Lublin
NIP 946-26-49-975
Numer rachunku: 70 1140 2004 0000 3102 7533 8307
Nazwa Banku: mBank (BRE Wydz. Bankowości Elektronicznej)

Tytuły przelewów w przypadku:
– uczestnictwa bierne/czynne – Fantasy3 udział Imię i nazwisko
– uczestnictwa bierne/czynne oraz rozdziału – Fantasy3 udział+rozdział Imię i nazwisko

*opłata dotyczy jednego wystąpienia, za każde kolejne wystąpienie obowiązuje dodatkowa opłata w wysokości 50% wniesionej kwoty konferencyjnej.
**opłata dotyczy jednego rozdziału w monografii, za każdy kolejny rozdział obowiązuje dodatkowa opłata w wysokości 299 zł.

Regulamin

Regulamin Konferencji dostępny jest tutaj -> LINK

Kontakt

? fantastyka@fundacja-tygiel.pl
☎️ +48 733 933 416

 

Partnerzy Fundacji TYGIEL

Wspierają nas